چگونه هوش مصنوعی در تشخیص های پزشکی سبب ایجاد تحول شده است؟

نویسنده: علی نادی
مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فناورری هوش مصنوعی این اجازه را به ما می دهد که حجم وسیعی از داده های تولید شده در سیستم بهداشتی درمانی را با جزییات آنالیز کنیم. استفاده از هوش مصنوعی در فرایند تشخیص های پزشکی مزیتی است که سبب می شود که با یک تشخیص سریع، سهولت فرایند درمان را برای بیمار به ارمغان آوریم.در این مقاله سعی داریم تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم.
دیجیتال شدن جهان سبب تولید انبوهی از داده ها در جهان شده است به طوری که این میزان در سال ۲۰۱۸ ، سی و سه میلیون ترابایت بوده است و قرار است به ۱۷۵ میلیون ترابایت در سال ۲۰۲۵ برسد. پیش بینی ها نشان می دهد که این میزان رشد تولید داده ها برای داده های حیطه سلامت حدود ۳۶ درصد است. این یعنی یک رشد قابل توجه در حجم داده های موجود و با توجه به این که موتور محرکه هوش مصنوعی داده هاست، این امر به پررنگ شدن نقش هوش مصنوعی کمک می کند.اغلب اوقات وقتی خدای ناکرده با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم می کنیم، پزشک برای تشخیص بهتر بیماریمان ، تعدادی عکس رادیو گرافی مینویسد. این جاست که هوش مصنوعی می تواند به ما کمک کند. هوش مصنوعی می تواند به تعداد زیادی از تصاویر پزشکی نگاه کرده و سپس به سرعت و به طور منظم الگوها را شناسایی کند، حتی الگوها و تفاوت هایی که تشخیصش برای یک انسان سخت یا غیر ممکن است.
سیستم‌های هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص‌ها بر اساس تصویربرداری پزشکی در بسیاری از بیماری از جمله سرطان ، بیماری های  قلبی،گوارشی و عصب‌شناسی قابل استفاده هستند. این امر به پتانسیل عظیم هوش مصنوعی برای حمایت از تصمیم‌های بالینی در موقعیت‌های بحرانی یا زمانی که نیروی تخصصی یا امکانات پزشکی غیر قابل دسترس است، می‌افزاید.  همچنین هوش مصنوعی میتواند برای غربالگری اولیه نشانه های بیماری برای سرعت بخشیدن به فرایند درمان مورد استفاده قرار گیرد. بیمار در اپلیکیشن نشانه های بیماری خود را وارد گرفته و هوش مصنوعی به کار رفته در اپ، بیماری هایی که ممکن است فرد آن ها را داشته باشد را حدس می زند. یکی دیگر از نواوری های به روز حیطه ی پزشکی ، استفاده از صدای افراد برای تشخیص بیماری آن هاست. در این روش که به vocal biomarker معروف است، هوش مصنوعی صدای افراد را تحلیل کرده و نوع بیماری آن ها را حدس می زند..در این مقاله سعی کردیم تا به صورت گذرا با کاربرد های هوش مصنوعی آشنا شویم. مباحث بعدی به صورت تخصصی تر به این مباحث خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی


به طور کلی

هوش مصنوعی یکی از تکنولوژی هایی است که امروزه به صورت روافزونی مورد توجه دانشمندان و علاقه مندان این حیطه قرار گرفته است.از این رو در شاخه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این شاخه ها ، شاخه ی پزشکی است. که استفاده از این تکنولوژی در این حوزه برای تشخیص، درمان و پیگیری وضعیت بیماران و به عنوان دستیاری برای پزشکان استفاده می شود.