سرطان:خطرناک اما قابل‌پیشگیری (بخش اول)

نویسنده: علی نادی
مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سرطان یکی از بیماری‌های غیر واگیردار ، کشنده ولی قابل‌پیشگیری دنیای امروز است که سالانه علاوه بر هزینه‌های بهداشتی درمانی زیادی که به سیستم سلامت وارد می‌کند، قربانیان زیادی هم می‌گیرد.

ما در این بخش می‌خواهیم برای شما در مورد سرطان صحبت کنیم، این‌که سرطان چیست، چرا باید از آن پیشگیری کرد و مهم‌تر از همه چطور می‌شود از این بیماری پیشگیری کرد.

در ادامه خواهیم دید:

۱) سرطان چیست و چرا باید از آن پیشگیری کرد
۲)  سرطان‌های کشنده در ایران جهان
۳) انواع سرطان‌ها ازنظر علمی
۴) محیط یا وراثت

سرطان

سلول‌های سالم بدن با مکانیسم‌های تنظیمی متفاوتی کنترل می‌شوند، درصورتی‌که هریک از این مکانیسم‌ها به هم بخورد و سلول نتواند مرگ طبیعی داشته باشد، سلول به رشد بی‌رویه ادامه داده، و بافت سرطانی را به وجود می‌آورد.سلول‌های سرطانی قابلیت تهاجم به بافت‌های متفاوت بدن رادارند و از این نظر خطرناک‌اند.

چرا باید از سرطان پیشگیری کرد؟

سرطان بیماری هست که در صورت به وجود آمدن می‌تواند سبب مشکلات زیر شود:
۱) افزایش هزینه‌های بهداشتی درمانِ جامعه
۲) فشار اقتصادی بر خانواده متحمل سرطان
۳) ایجاد فشارهای عصبی بر روی فرد بیمار و اطرافیان
۴) ایجاد عوارض شیمی‌درمانی در بیمار و کاهش کیفیت زندگی بیمار
۵) احتمال فوت در بیمار و تحمیل هزینه و بار اقتصادی به جامعه

بنابراین از دلایل بالا می‌توان نتیجه گرفت که باید خودمان آستین‌هایمان را بالا زده و به‌سوی پیشگیری از سرطان گام برداریم

سرطان
سرطان شناسی

شایع ترین سرطان های ایران و جهان

سرطان‌های ریه، پستان، روده ، پروستات، پوست و  معده شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان هستند. اما شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورمان ایران، شامل هست.

کشنده ترین سرطان ها

از میان انواع سرطان‌ها در جهان ، سرطان‌های کبد، ریه ، روده، معده و پستان جز کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان می‌باشند.

تا این جای کار متوجه شدیم سرطان چگونه به وجود می‌آید و شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان‌ها چیست. در ادامه‌ی مطلب می‌خواهیم شمارا با انواع سرطان‌ها آشنا کنیم.

در دنیای امروز از واژه‌ی سرطان برای بیان یک مفهوم کلی استفاده می‌شود، اما جالب است بدانید که خود این سرطان به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

انواع سرطان‌ها

قبل از آن‌که به بحث انواع سرطان‌ها بپردازیم نیاز است تا ابتدا شمارا با انواع بافت‌هایی که در بدن وجود دارد، به زبان ساده آشنا کنیم.

بافت: به گروهی از سلول‌ها که باهم کار مشخصی را انجام می‌دهند، بافت گفته می‌شود.

انواع بافت

بافت‌های بدن انسان به ۴ گروه کلی بافت پوششی، بافت پیوندی، بافت عصبی و بافت ماهیچه‌ای تقسیم می‌شود.
بافت پوششی (Epithelial Tissue)  لایه‌ای  نازک از سلول ها است که از بافت‌های زیرین خود محافظت می‌کند. بافت‌های پوششی در سطوح خارجی اندام‌ها و رگ‌های خونی در سراسر بدن و همچنین سطوح داخلی حفره‌ها در بسیاری از اندام‌های داخلی، قرار دارند.

بافت پیوندی: بافت پیوندی یکی از انواع بافت‌ها در بدن جانوران است که به وظایفی همچون حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر و تأمین مواد مغذی و اکسیژن برای سلول‌ها رادار است. این نوع بافت، استخوان‌ها، خون، بافت چربی و غضروف‌ها را شامل می‌شود.

بافت عصبی: شامل مجموعه سلول‌های عصبی به اسم نورون‌ها و نوروگلیا ها هست که کار انتقال پیام عصبی را بر عهده‌دارند.

بافت ماهیچه‌ای: بیشترین حجم بافتی بدن را تشکیل داده و شامل ماهیچه‌های مخطط(برای حرکت) ماهیچه‌های صاف( در اندام‌های گوارشی ، ریوی، رحم، مجرای ادرار، مثانه، رگ‌های خونی دیده می‌شود) و ماهیچه مخطط قلبی در قلب است.
حال که با مفهوم بافت و انواع بافت‌ها آشنا شدیم ، ذهنمان آماده است تا به سراغ انواع سرطان‌ها برویم.

انواع سرطان ها

الف) کارسینوم: سرطان‌هایی که در بافت‌های پوششی بدن اتفاق می‌افتد از این نوع هستند. بیشتر سرطان‌های پستان،ریه،کولون،پوست و پروستات از این نوع هستند.

ب) لنفوم: تکثیر غیرطبیعی لنفوسیت‌ها

* لنفوسیت‌ها سلول‌های ایمنی بدن هستند که بدن را در برابر عوامل بیگانه حفاظت می‌کنند.

ج) میلوم: سرطان‌هایی که در پلاسما سل ها در مغز استخوان اتفاق می‌افتد را شامل می‌شود.

د) لوسمی: نوعی که در بافت خون‌ساز مانند مغز استخوان شروع‌شده و باعث می‌شود تعداد زیادی سلول خون غیرطبیعی تولید و وارد خون شود.

ه) سارکوم: این نوع سرطان در بافت همبند اتفاق می‌افتد،و بافت‌هایی همچون استخوان، غضروف، رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند.

انواع سرطان ها

وراثت یا عوامل محیطی(کدام‌یک در ایجاد سرطان بیشتر نقش دارد؟)

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده حدود ۱۰ درصد سرطان‌ها تحت تأثیر ژنتیک افراد است و نقش عوامل محیطی در بروز سرطان بسیار پررنگ‌تر است. بنابراین باید با داشتن یک سبک زندگی سالم که شامل تغذیه درست، فعالیت بدنی مناسب و ذهن قوی و  آرام هست قبل از وقوع سرطان از آن پیشگیری کنیم.

در این قسمت

با سرطان ، انواع آن و اینکه چرا باید از سرطان پیشگیری کنیم، آشنا شدیم در قسمت بعدی به سراغ اینکه چگونه از سرطان پیشگیری کنیم خواهیم رفت پس با ما همراه باشید.