چرا باید برای ازمایش خون رنج ناشتا بودن را تحمل کنم؟

نویسنده: علی نادی
مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حتما تا الان شده که در حال انجام کارهای روزانه تون هستید که ناگهان نوتیفیکیشن گوشیتون آلارام میده که فردا وقت آزمایش خون دارید! اینجاست که با خودتون میگید وای دوباره باید ناشتا باشم؟ در این مقاله ما قصد داریم بگیم که چرا شما باید قبل از آزمایش خون ناشتا باشید تا از دلیل این موضوع آگاه بشید و از دفعه های بعدی ناشتا بودن را با فراغ بال بهتری سپری کنید و  به قول بزرگی ( آن کس که چرایی چیزی را بفهمد بر هر چگونگی غلبه می کند)

ما ازمایش خون را انجام می‌دیم تا از وضعیت فاکتور های خونی خود مثل چربی، اوره ، قند و… مطلع بشیم. برای هر کدام از این فاکتور ها، یک استاندارد عددی تعیین شده که نشون میده ، فاکتور های خونی هر فرد چه قدر با این استاندارد فاصله داره، به طور مثال استاندارد عددی قند خون این گونه تعریف شده :

  • قند خون بین ۷۰ تا ۹۹ نرمال
  • قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ پیش دیابتی
  • قند خون بالای ۱۲۰ دیابتی
چرا باید برای ازمایش خون رنج ناشتا بودن را تحمل کنم

نکته ی  جالب اینه که  این استانداردهای فاکتورهای خونی ، در حالت ناشتا تعین میشه. بنابراین وقتی قبل آزمایش،  غذایی میخوریم ، سریع این غذا در بدن ما تجزیه شده و مواد سازنده ی غذا مانند قند و چربی وارد گردش خون ما می شه و دیگه نمیشه با استاندارد های تعیین شده وضعیت سلامت افراد رو سنجید.

به طور مثال وقتی یک ساعت بعد از غذا خوردن آزمایش خون بدید، اگر شما سالم باشید، این ازمایش قند شما را حدود ۱۶۰ به بالا نشون میده، در صورتی که اگه فردی در حالت ناشتا قند خونش ۱۶۰ باشه ، این فرد دیابتی است. بنابراین خوردن هرگونه ماده ی غذایی ، دارو، و انواع نوشیدنی می تونه جواب ازمایش شما را دچار اشکال کنه و پزشک معالج تون را به خطا بیندازه.

بنابراین:

عدم ناشتا بودن قبل آزمایش سبب اختلال در جواب ازمایش شما شده و مقادیر آزمایش شما را با خطا رو به رو می کند.