دوستانی از جنس باکتری

نویسنده: علی نادی
مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

همیشه شنیدن نام میکروب و باکتری ذهن ما را به یاد اتفاقات منفی مانند بیماری، مرگ و دارو می‌اندازد اما  جالب است بدانید که در بدن ما باکتری هایی زندگی می‌کنند که نه تنها مضر و بیماری زا نیستند بلکه کلی سود برای بدن دارند و حتی اختلال در عملکردشان سبب بیماری در بدن ما می شود.
اگر می خواهید با این باکتری ها آشنا شوید ، در ادامه با پاسخ به پرسش هایی ذهن شما را راجع به این موضوع باز می کنیم.

منشا این باکتری های مفید کجاست؟

هنگامی که نوزادی متولد می شود هیچ باکتری درون بدن او وجود ندارد و کاملا استریل است اما حین به دنیا آمدن و عبور از کانال واژن، باکتری هایی که در واژن مادر وجود دارد وارد بدن نوزاد شده و این باکتری منشا اولیه باکتری ها مفید بدن را تشکیل می دهند. به مجموعه این باکتری ها میکروفلور یا فلور طبیعی انسان گفته می‌شود.

محل این باکتری ها کجاست؟

به طور کلی این باکتری ها بر روی پوست و دستگاه گوارش ما وجود دارند و تنوع و توزیع آن ها بر روی پوست و هر کدام از اندام های دستگاه گوارش متفاوت است.

عملکرد این باکتری ها در بدن چیست؟

این باکتری ها با جلوگیری از رشد عوامل بیماری زا ، از بروز بیماری های عفونی در بدن جلوگیری می‌کند. هم چنین تولید ترکیبات مفیدی مانند ویتامین k ، اسید های چرب کوتاه زنجیر، و هم چنین ویتامین های گروه ب از دیگر کار های مفید این باکتری هاست.

باکتری های مفید روده

این باکتری ها از بروز چه بیماری هایی جلوگیری می کنند؟

میکروفلور انسان سبب تقویت سیستم ایمنی می شود و در صورتی که عملکرد طبیعی داشته باشد میتواند  از بروز بیماری هایی همچون دیابت، سرطان روده بزرگ،ام اس،آرتریت روماتویید، چاقی و اضافه وزن فشار خون جلوگیری کند. هم چنین این باکتری ها در  کاهش ریسک ابتلا به عفونت ها،بیماری های قلبی عروقی وحتی افسردگی موثر هستند.

آیا بین ابتلا به کرونا و میکروفلور انسان رابطه ای وجود دارد؟

تحقیقات نشان داده اند کسانی که میکروفلور طبیعی دارند هنگام ابتلا به کرونا درجات خفیف تری از این بیماری را نشان می دهند

چه عواملی سبب اختلال در عملکرد این باکتری ها می شود؟

باکتری های مفیدی که در بدن ما زندگی می‌کنند نیاز به توجه دارند، و در صورتی که بخواهیم چرخ این باکتری ها برایمان بچرخد باید به نکاتی توجه داشته باشیم از جمله:

از مصرف آنتی بیوتیک به طور خود سرانه بپرهیزیم. آنتی بیوتیک ها قاتل این باکتری ها هستند.

تنوع غذایی را در رژیم غذایی مان حفظ کنیم. استفاده از میوه ها وسبزی ها و انواع مواد غذایی سالم

دوری از هر گونه استرس و تنش

خواب ناکافی: بدن دارای یک ساعت فیزیولوژیک شبانه روزی داخلی است که خواب ناکافی سبب به هم خوردن تعادل این ساعت می شود و این عدم تعادل در فعالیت باکتری ها تاثیر منفی دارد.

سیگار کشیدن:
سیگار دارای عوامل سرطان زا و مختل کننده ی سلامتی است. سیگار کشیدن سبب کاهش تنوع باکتری های مفید بدن می شود.

پروبیوتیک ها

در این مقاله سعی بر این شد تا

شما را با باکتری های مفیدی که در بدن ما زندگی می گنند و کارکردشان آشنا کنیم، اما در ارتباط با این موضوع آیا تا به حال واژه ی پروبیوتیک و پربیوتیک به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید چه هستند؟ پاسخ تان را برای ما کامنت کنید؟